Fondurile europene destinate promovării produselor agricole din Uniunea Europeană trebuie să crească de trei ori, până la 150 de milioane de euro pe an, pentru ca agricultura europeană să poată face faţă competiţiei din Statele Unite sau America de Sud.
"Bugetul de promovare din Statele Unite este de 200 de milioane de dolari. Dacă vrem să fim mai ambiţioşi, să ne atingem ţintele de promovare, şi în UE ar trebui să avem un buget similar", a spus Dacian Cioloş, comisarul european pentru agricultură, după întâlnirea informală "AGRIFISH" a miniştrilor agriculturii din Uniunea Europeană, ce a avut loc ieri la Wroclaw.
O poziţie similară are şi ministrul agriculturii Valeriu Tabără, care a spus că UE trebuie să aloce fonduri suplimentare pentru promovare pentru a face faţă competiţiei de pe pieţele internaţionale, dar şi că în contextul economic actual din UE, finanţarea europeană pentru promovare trebuie majorată.
"Noi susţinem ca pentru promovare 65% din fonduri să vină de la Uniunea Europeană, 20% din bugetele naţionale, iar restul de 15% de la beneficiari", explică Tabără, a cărui poziţie a fost susţinută în cadrul întâlnirii informale de miniştrii din Spania, Malta, Cipru, Grecia şi Polonia.
În prezent pentru proiectele de promovare din agricultură Uniunea Europeană acoperă 50% din valoarea proiectului, 30% din bani vin din bugetele naţionale, iar restul cofinanţării provine de la beneficiari. Deşi momentan nu este clar câţi bani europeni vor reveni României pentru promovarea agriculturii locale, Valeriu Tabără spune că va încerca să orienteze aceşti bani către produsele pe care le importăm în prezent în încercarea de a echilibra balanţa comerţului exterior cu produse agroalimentare.
"Vizăm specialităţile din lapte de oaie şi capră, plantele medicinale, vinurile, fructele de pădure", spune Tabără.
În primele cinci lun