Companiile care au la vânzare canapele de 13.000 de lei şi birouri de 9.000 de lei vorbesc de o revenire a cererii în prima parte a anului şi speră ca tendinţa să continue în următoarele luni, în ciuda turbulenţelor de pe pieţele financiare. Cum profită aceste companii de nerăbdarea românilor cu bani de a redecora la câţiva ani?
Cei câţiva jucători prezenţi pe piaţa de mobilă de lux, care reprezintă sub 5% din industria totală de aproximativ 900 de milioane de euro, îşi îndreaptă speranţele către 2011, după ce 2010 le-a înşelat aşteptările. Însă cum se prefigurează un nou val al crizei, este foarte probabil ca speranţele lor să se prăbuşească din nou.
Numărul celor care îşi pot permite să cumpere produse de lux scade considerabil având în vedere că investitorii de pe Bursă, care formau o parte din cererea pe această piaţă, au pierdut foarte mulţi bani în ultima perioadă odată cu scăderile accentuate pe toate pieţele de capital din lume. Cu toate acestea, jucătorii din piaţa mobilei de lux vorbesc despre o uşoară revenire a cererii, inclusiv determinată de speranţa că "mai rău ca în 2010 nu este posibil".
"Anul 2010 a fost cel mai slab an din ultimii cinci, deci putem spune că a avut loc o scădere", spune Şerban G. Cismărescu, general manager al Innova Interiorism, firmă cu vânzări de
1,8 mil. euro la nivelul anului 2009.
Afirmaţia sa este susţinută şi de Diana Staicu, country manager al BoConcept, care spune că în 2010 magazinele din România ale retailerului danez au înregistrat o scădere "destul de abruptă a vânzărilor", de aproximativ 15% faţă de 2009. Anul trecut BoConcept a avut afaceri de aproximativ 1,5 mil. euro.
Clienţii fie au migrat către alte segmente ale pieţei, fie şi-au amânat achiziţiile în aşteptarea unor vremuri mai bune cu venituri mai mari. Deşi anul trecut nu se aşteptau, magazinele de mobilă de lux au