Afacerile companiilor de asigurări de viaţă, care au atins 390 mil. euro anul trecut, ar trebui să fie cel puţin de patru ori mai mari având în vedere dimensiunea economiei, dar dezvoltarea pieţei a fost frânată de lipsa unei culturi a asigurărilor, consideră Theodor Alexandrescu, directorul general al Alico.
"Nu putem vorbi de lipsa banilor ca fiind o piedică pentru dezvoltarea acestei pieţe, în condiţiile în care ne aflăm mult sub potenţial. Piaţa asigurărilor de viaţă ar trebui să fie de cel puţin patru ori mai mare. O combinaţie între obligativitate şi stimulente fiscale va ajuta această piaţă să crească. Este nevoie şi de investiţii din partea firmelor de asigurări."
Asigurările de viaţă au scăzut cu peste 10% în 2009 pe fondul crizei economice, acest declin fiind recuperat doar parţial anul trecut şi în prima jumătate a acestui an, când primele brute subscrise de asigurători au crescut cu circa 3%. Cele mai optimiste estimări indică o creştere de maximum 5% anul acesta.
Alexandrescu apreciază totuşi că lucrurile încep să se schimbe în bine, făcând referire la două norme care au intrat în vigoare luna aceasta referitoare la licenţierea celor care vând poliţe şi la informaţiile pe care asigurătorii sunt obligaţi să le furnizeze clienţilor. Toţi agenţii de asigurări trebuie să urmeze într-un interval de doi ani cursuri de pregătire şi să susţină un examen. Agenţii nou-intraţi pe piaţă nu pot profesa fără licenţă.
"Sunt schimbări bine-venite deoarece vor ajuta la dezvoltarea şi profesionalizarea pieţei. Probabil că nu toată lumea o să mai intre în sistem foarte uşor. Vrem ca meseria de agent de asigurare să fie considerată o profesie liberală."
Cei 500 de agenţi ai Alico vor urma cursurile prin intermediul unei platforme de e-learning, costurile ridicându-se la circa 400 de lei. Costurile sunt suportate de companie, dar agenţii noi