Compania aeriană Wizz Air încearcă să elimine de pe piaţa românească compania Carpatair, folosindu-se de ajutor de stat ilegal, susţine Comisia Europeană în urma unei anchete la Aeroportul din Timişoara.
Autorităţile române au tratat cu indulgenţă compania Wizz Air deşi aceasta avea o datorie de 2,6 milioane de euro reprezentând taxe de aeroport pentru exploatarea Aeroportul Internaţional Timişoara (AIT), ceea ce implică un ajutor de stat, se arată în concluziile anchetei realizată de CE.
Comisia Europeană a analizat schemele de reducere a taxelor de aeroport practicate de AIT în 2007, 2008 şi 2010 şi motivul pentru care Wizz Air nu a plătit încă taxele de aeroport care i-au fost facturate pentru perioada octombrie 2009-februarie 2010 şi a ajuns la concluzia preliminară că în acest caz, sunt îndeplinite condiţiile privind existenţa unui risc grav de prejudiciere semnificativă şi ireparabilă a unui concurent.
Datorită ajutoarelor de stat pe care le primeşte, în special prin acordul din 2008 şi norma din AIP 2010, Wizz Air poate să ofere preţuri mai mici la bilete decât Carpatair pe rutele pe care cele două companii concurează. Aşadar, Wizz Air încearcă să elimine de pe piaţă compania Carpatair, folosindu-se de ajutor de stat ilegal.
Măsura de ajutor pe care autorităţile române au oferit-o companiei Wizz Air nu pare să corespundă niciuneia dintre excepţiile prevăzute în Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene. Prin urmare, Comisia are îndoieli serioase cu privire la compatibilitatea acesteia cu piaţa internă.
"Dacă Carpatair ar fi obligată să renunţe la cele cinci rute pe care concurează, acest lucru ar conduce, de asemenea, la o situaţie de monopol al companiei Wizz Air pe aceste rute. Un astfel de monopol ar putea conduce la prejudicierea substanţială şi ireparabilă nu doar a companiei Carpatair, dar şi a consumatorilor", se arată