Mark Gitenstein a declarat, joi, că printre subiectele discutate de preşedintele Băsescu în SUA s-a numărat şi cel referitor la achiziţionarea de avioane F16, existând un plan care prevede o înţelegere regională, astfel că ar putea fi aparate noi, ceea ce ar ajuta linia de producţie Lockheed Martin.
Ambasadorul a spus că la această idee face referire şi prevederea din declaraţia comună cu privire la parteneriatul strategic potrivit căreia România şi SUA îşi propun să lucreze împreună la o abordare cu caracter regional care să poată ajuta ţările interesate să-şi modernizeze forţele aeriene.
"Este un plan care include şi Croaţia şi Bulgaria (...) Declaraţia se referă la acest lucru", a spus Gitenstein.
El a explicat că este vorba despre un "efort regional" care ar reduce costul acestor avioane prin faptul că ajută linia de producţie a companiei Lockheed Martin, dar şi pentru că ar presupune o diminuare a costurilor pentru antrenarea piloţilor.
"Aveţi piloţi foarte buni, sunt foarte buni cunoscători de limbă engleză, ceea ce ajută, dar antrenamentul costă", a spus Gitenstein.
El a spus că, potrivit acestei noi înţelegeri, s-ar putea ca avioanele F16 achiziţionate să fie unele noi.
"Ar ajuta linia de producţie a Lockheed Martin", a mai spus Gitenstein. El a adăugat însă că, deşi este vorba despre un efort regional, în cele din urmă înţelegerea la care se va ajunge va fi una bilaterală între România şi SUA.
CSAT a aprobat în martie 2010 achiziţionarea a 24 de avioane F16 în uz. Achiziţionarea avioanelor F16 aprobată de CSAT costa aproximativ 1,3 miliarde dolari, primele aparate, cu o resursă de zbor estimată la încă 10-15 ani, urmând să ajungă în România în 2013.
Ministerul Apărării preciza la acel moment că cele 24 de avioane aprobate de CSAT sunt variantă Block 25, revitalizate şi complet echipate, iar pachetul cuprinde asist