Companiile cu cifre de afaceri între 2 şi 50 de milioane de euro sunt mai sensibile la criză, arată directorul pentru sectorul mediu din cadrul ING, Bogdan Boteanu. Companiile de dimensiuni medii sunt mai flexibile decât cele mari şi mai stabile decât cele mici, dar au mare nevoie de capital pentru dezvoltare, afirmă oficialul ING.
Studiile de piaţă efectuate în ultimii ani arată că diferenţierea dintre companiile mari şi cele „mici şi mijlocii" nu mai e suficientă, în sensul că firmele mijlocii trebuie departajate, la rândul lor, de cele mici. Iar bancherii s-au adaptat destul de rapid acestei tendinţe, astfel că şi-au împărţit portofoliile de clienţi (actuali sau potenţiali) în mai multe „tabere", din care companiile medii se disting tot mai clar.
În România, ING este primul grup financiar care a creat o divizie specializată pentru întreprinderile medii, avându-l la conducere pe Bogdan Boteanu. El arată, într-un interviu în exclusivitate pentru „Adevărul", care ar fi punctele tari şi cele slabe ale companiilor din „grupa mijlocie". „Pentru noi, întreprinderea medie este cea care realizează o cifră de afaceri între 2 şi 50 de milioane de euro anual, fără să conteze prea mult numărul de angajaţi.
Astfel de companii reprezintă, în România, aproximativ 5% din ceea ce numim în general «întreprinderi mici şi mijlocii», adică între 10.000 şi 12.000 din totalul de 600.000-650.000 de IMM-uri. Dacă per ansamblu IMM-urile sunt considerate ca principal factor de dezvoltare a economiei, cu o contribuţie de 65%-70% la formarea Produsului Intern Brut, întreprinderile mijlocii sunt adevăratul motor de creştere, pentru că ele trag în sus sectorul microfirmelor", arată Bogdan Boteanu.
Cheia succesului: concentrarea pe nişe
El a remarcat că în ţările cu piaţă internă mai mare, cum sunt Polonia şi România, firmele medii au mai mult spaţiu d