De circa o săptămână, cotele apelor Dunării, înregistrate la Giurgiu, sunt printre cele mai scăzute din ultimii ani. Astăzi a fost înregistrat cel mai scăzut debit (2680 mc) şi, totodată, a fost atinsă cea mai scăzută cotă de anul acesta: -44 cm.
După cum declară şeful Staţiei Hidrologice Giurgiu, Marin Petruş, cota scăzută poate fi influenţată, în mod direct, de exploatarea hidrocentralei de la Porţile de Fier, dar şi de debitele scăzute ale afluenţilor Dunării, în special cei de pe teritoriul românesc şi cel bulgăresc.
„Implicaţiile sunt mari, în special în economie”, declară Marin Petruş. „În primul rând, este afectată navigaţia pe Dunăre, la acest moment atât transportul de marfă, cât şi cel de persoane fiind sistate, pentru evitarea apariţiei de blocaje pe fluviu. Urmează apoi problemele de alimentare cu apă, în special în oraşele unde Dunărea este cea care furnizează apa potabilă. La nivel de Giurgiu, se pune problema alimentării cu apă a marilor consumatori (staţii de irigare, CET-ul). O altă problemă se leagă de piscicultură, existând riscul ca, pe braţele cu apă mai scăzută, aceasta să se încălzească prea mult iar peştii, din lipsă de oxigen, să moară”, mai afirmă şeful Staţiei Hidrologice Giurgiu.
Cotele scăzute au făcut o primă victimă: motonava de pasageri „Moldavia”, sub pavilion ucrainean, a eşuat pe un prag de nisip, în zona kilometrului 525, la circa 30 de kilometri de portul Giurgiu, la limita cu judeţul Teleorman. A fost nevoie de multe ore de muncă şi de trei împingătoare care să repună motonava pe linia de plutire.
Circulaţia pe Dunăre va fi închisă încă cel puţin zece zile, date fiind condiţiile care nu permit navigaţia în siguranţă, precum şi prognozele de scădere în continuare ale debitului şi cotelor apelor fluviului.
Minimul istoric a fost atins, la Giurgiu, pe data de 8 septembrie 2003, când au fost înregistraţi