Actuala Transalpina, cea mai înalt drum din România, s-a născut oficial în anul 1936, când coloana regală formată din 11 maşini a plecat de la Sebeş peste munţi. La acea vreme, drumul era considerat o mare realizare tehnică, cu rol economic, strategic şi militar.
Începuturile Transalpinei sunt neclare. Uii istorici susţin că a fost construită prima dată de legiunile romane, atunci când au invadat Dacia. Alte surse amintesc de efortul depus de localnicii din actualele judeţe Alba şi Gorj , la sfârşitul anilor 1.700, când fiecare familie ar fi dat o mână de ajutor la deschiderea acestui drum care şerpuieşte munţii din Ardeal şi Oltenia.
N-ar fi exclus ca şi germanii să-şi fi lăsat ampărenta pe Transalpină, în timpul celor două războaie militare, din motive lesne de înţeles. Dovezile concrete apar din perioada interbelică, în vremea regelui Carol al II-lea. La acea vreme, drumul era considerat o mare realizare tehnică, cu rol economic, strategic şi militar.
Regele, primit cu pâine şi sare în Novaci
Inginerul Gheorghe Cuţuliga din Novaci (foto jos), localitate traversată de „calea regală “ este unul dintre martorii evenimentului de acum 75 de ani. Pensionarul ăşi aminteşte că în 1935, 800 de muncitori, toţi din comunele din împrejurimi, lucrau la porţiunea dintre localităţile Novaci, situată în judeţul Gorj şi Şugag, aflată în judeţul Alba. Un an mai târziu a fost inaugurată Transalpina, în prezenţa suveranului.
„Coloana regală, formată din 11 maşini, a venit de la Sebeş, de peste munţi. Au fost întâmpinaţi cu pâine şi sare de primarul comunei Novaci, Gheorghe Comănescu, care purta eşarfa tricoloră. Regele a tăiat panglica, iar apoi, pe drumul între Novaci şi Gara Copăcioasa, săteni din toate comunele au ieşit la porţi, să-l aplaude pe suveran pentru reuşita acestei lucrări“, povesteşte pensionarul. Gheorghe Cuţuliga cu