Inițiativa academicianului Gheorghe Duca a reaprins vechea discuţie cu privire la ținutele obligatorii. Dascălii, elevii, dar și părinţii acestora s-au împărţit în două tabere, susţinând sau opunându-se propunerii președintelui Academiei de Știinţe.
Cei mai revoltaţi de gândul că vor trebui să renunţe la blugi şi tricouri sunt elevii claselor mari. Adolescenţii se împotrivesc iniţiativei, spunând că ar prefera să se manifeste vestimentar în voie. „Hainele sunt făcute ca să le îmbraci şi să te simţi comod în ele. Eu sunt adeptul unui stil mai liber, deci am dreptul să port ce vreau", spune Petru Cârman, elev în clasa a 8-a la Liceul „Gheorghe Asachi" din Chişinău.
Şi părinţii sunt de părere că uniforma şcolară nu este o idee reuşită, dar recunosc că se vor supune regulilor, dacă va fi introdusă o normă bătută în cuie. „Nu pot să-mi trimit copilul la şcoală în fiecare zi îmbrăcat în aceleaşi haine. Nu este igienic, în primul rând. În acelaşi timp, nu cred că toţi părinţii şi-ar permite luxul de a procura mai multe costume", crede Maria Orlovschi, mama unui băieţel din clasa a treia.
Multe cadre didactice, dar şi psihologi consideră că uniforma îi face pe elevi mai concentraţi pe învăţătură şi mai prietenoşi unii cu alţii. „În ultima vreme, am avut la consultaţii tot mai multe mame care se plângeau că odraslele lor se simţeau ruşinate şi limitate în vestimentaţie. În special la vârsta lor, când nu ştiu să se autoaprecieze după alte calităţi, hainele fac deosebirea. Uniformele nu le vor ştirbi din personalitate, ci îi vor ajuta să fie mai toleranţi în relaţiile cu cei din jur", este explicaţia psihologului Larisa Mămăligă.
Cu toate că multe licee din Capitală au adoptat deja portul uniformei şcolare, la doleanţele directorilor de instituţii, există şcoli care fac excepţie. Un astfel de exemplu este Liceul Teoretic Experimental Waldorf. Liviu Dascăl