Piata de retail IT din Romania s-a schimbat radical de la inceperea crizei. Daca pana in 2009, Altex, Domo si Flanco, cei mai mari jucatori de piata, anuntau in mod regulat noi deschideri de magazine si o extindere a suprafetei de vanzare, in prezent acestia par a se concentra si pe eficientizarea business-ului.
Potrivit reprezentantilor Flanco, compania a inregistrat o crestere a vanzarilor fata de anul de varf 2008, in ciuda faptului ca suprafata de vanzare a retailer-ului este, in prezent, cu 35% mai mica decat in trei ani.
"Flanco a introdus in ultimele 18 luni un model nou de business, intr-o piata in care principala preocupare a jucatorilor a fost sa opereze magazine cat mai mari", declara, recent, Adrian Olteanu, CEO al companiei.
Acesta spunea ca Flanco "a luat constant cota de piata de la retailerii care se bazeaza exclusiv pe operarea de suprafete mari si ineficiente".
Potrivit ultimelor date disponibile, veniturile anualizate raportate la suprafata de vanzare se ridicau in cazul Flanco la nivelul lunii mai la 3.000 de euro/mp, in crestere fata de 1.900 euro/mp cu un an in urma.
Suprafata de vanzare a Flanco se ridica la inceputul anului la 34.000 de metri patrati, iar compania isi propunea ca pana la sfarsitul anului sa ajunga la 38.000 mp.
Concurentii de la Domo au inregistrat in 2010 o cifra de afaceri de 178,1 milioane de euro, iar suprafata de vanzari se ridica, in ianuarie, la 80.000 de metri patrati. Astfel, vanzarile companiei in raport cu suprafata se ridicau la 2.226,25 euro/mp. Cei de la Domo isi propuneau ca pana la finele anului sa ajunga la o suprafata de 85.000 euro/mp.
Concurentii de la Altex au inregistrat, la nivelul anului 2010, venituri de 2.096 euro/mp. Compania a avut in anul trecut o cifra de afaceri de 195 milioane de euro, iar suprafata de vanzare se ridi