În anul 2010 vânzările celor mai mari 46 de edituri din România s-au ridicat la 91,8 milioane de euro. Calculele „Forbes România" arată că editura Adevărul, a avut o cotă de piaţă de 43%.
Anul trecut vânzările celor mai mari 46 de edituri din România s-au ridicat la 91,8 milioane de euro. Calculele „Forbes România", realizate pe baza bilanţurilor apărute recent la Ministerul Finanţelor Publice, arată că afacerile editurilor au crescut cu 3,3% faţă de anul 2009. Potrivit Forbes, în România există o piaţă care s-a menţinut pe o linie de plutire, în plină criză economică.
Liderul clasamentului, Editura Adevărul, a avut în 2010 o cifră de afaceri cu 5% mai mare decât în anul precent, asigurându-şi o cotă de piaţă de 43%. Locul doi ia revenit editurii Litera Internaţional, cu o cotă de piaţă de peste 10%, iar pe trei se regăseşte Editura Polirom cu aproximativ 4,6% din piaţă.
Topul realizat de Forbes arată că din primii cinci clasaţi, patru edituri au lucrat în tandem cu trusturile de presă Adevărul Holding şi Intact („Jurnalul Naţional"). Mai precis, Editura Adevărul, divizia Adevărul Holding, şi editurile Litera Internaţional, Curtea Veche şi Grupul Editorial Art, care deţin 62% din piaţă. O singură editură din top 5 - Polirom - a evoluat independent de vreun cotidian central.
Cartea şi-a găsit în presă un vector de promovare şi distribuţie
Cum a reuşit industria editorială să amortizeze scăderea puterii de cumpărare a românilor şi blocajul financiar caracteristic unei economii în declin? Ierarhia primilor cinci editori de carte oferă un răspuns elocvent: cartea şi-a găsit în presă un vector de promovare şi distribuţie. Editurile care au mizat pe această însoţire profitabilă au avut şi cele mai mari cifre de afaceri şi au înregistrat şi cea mai bună dinamică a rezultatelor financiare. De la nici 300 de librării câte sunt în toată ţara, casel