Turiştii români şi străini sunt aşteptaţi să respire aerul istoriei în oraşul transilvănean. Cetatea Alba Iulia este readusă la viaţă prin ample activităţi de restaurare. Este cel mai ambiţios program derulat în România după 1990.
Valoarea proiectelor finanţate din fonduri europene destinate transformării Cetăţii Alba Carolina într‑unul dintre cele mai atractive obiective turistice din ţară şi chiar din Europa este de aproximativ 67 de milioane de euro.
Pentru cineva care nu a mai fost în Alba Iulia de câţiva ani, Cetatea este de nerecunoscut. Cinci dintre cele şapte porţi de acces sunt restaurate integral, şanţurile au o faţă cu totul diferită, iar străzile din interiorul Cetăţii sunt modernizate. Poarta a III-a, simbolul Cetăţii, a fost prima componentă a programului de restaurare căreia i-a fost redată imaginea de odinioară. Lucrările au fost încheiate în 2009. Au urmat celelalte porţi şi zona şanţurilor, pe o distanţă de aproape şase kilometri.
În prezent sunt în plină desfăşurare lucrările de modernizare şi restaurare a interiorului Cetăţii şi de scoatere la lumină a şanţului de vest. Această zonă va arăta precum în 1920, înainte de construirea Catedralei Încoronării. În maximum doi ani, lucrările vor fi finalizate.
Va fi finalul unui proces început în urmă cu 15 ani, dar care a fost mult mai bine susţinut financiar în ultimii cinci ani. Restaurarea şi promovarea Cetăţii au adus şi creşteri semnificative ale numărului de turişti. Vara, circa 10.000 de vizitatori pe lună au ajuns în Alba Iulia, potrivit biroului de informare turistică amenajat în incinta Porţii a IV-a.
Un fost albaiulian n-a mai recunoscut oraşul
În urmă cu doar trei ani, numărul turiştilor nu era mai mare de 2.000 pe lună. Oamenii vin să viziteze Cetatea, monumentele, muzeul şi să asiste la ceremonialul schimbării gărzii la Poarta a III-a.
„Este impresio