Şase producători autohtoni de vin s-au unit şi, printr-un proiect finanţat în proporţie de 80% din fonduri europene, vor să cucerească cea mai mare piaţă de vin din lume: SUA. Raportul calitate/preţ este principalul atu pe care mizează cele şase companii. Însă impunerea României ca ţară producătoare de vin pe piaţa americană nu va fi deloc uşoară.
Şase producători autohtoni de vinuri (Murfatlar, Cramele Recaş, Carl Reh Winery-Crama Oprişor, Senator Wine, Domeniul Coroanei Segarcea şi British Halewood România) s-au unit pentru a câştiga o cotă din cea mai mare piaţă de profil din lume: Statele Unite ale Americii. Impunerea României ca ţară producătoare de vin pe o piaţă care ne cunoaşte doar prin Ceauşescu şi Nadia Comăneci nu va fi deloc uşoară, spun reprezentanţii companiilor.
Iniţiativa producătorilor vine ca parte a celui mai amplu proiect de promovare a vinului românesc. În decurs de trei ani, 2,5 milioane de euro (80% provin de la UE şi Guvern, iar 20% este contribuţia producătorilor) vor fi investite pentru informarea industriei de profil din SUA despre producţia românească. Demersul nu va fi însă unul uşor.
„Deocamdată, România nu este cunoscută pe această piaţă ca producător de vinuri. Se ştie despre sportivi, despre Ceauşescu, dar în niciun caz că România produce vin", ne-a explicat George Neacşu, manager general al Senator Wine. Şi, chiar şi aici, o reputaţie îndoielnică ne precedă. „Produsele care au fost exportate în SUA în epoca trecută nu erau calitative şi, ca atare, clienţii şi importatorii sunt retincenţi în a-şi mări portofoliul de produse", arată Elvira Cox, director pentru exporturi la Cramele Recaş. Aceeaşi problemă este semnalată şi de către Mihai Anghel, proprietarul producătorului Domeniul Coroanei Segarcea.
Dar piaţa americană este una prea importantă pentru ca producătorii români să se lase descurajaţi. „Este cea mai