Majoritatea celor care îşi iau responsabilitatea de a le transmite altora cunoştinţele şi abilităţile lor de conducere auto spun că au una dintre cele mai grele sarcini : iresponsabilitatea candidaţilor care nu frecventează cursurile de teorie, aspect care se reflectă şi în procentajul mic de promovare la sală. În Timiş, doar 30% dintre candidaţi intră anual în posesia permisului de conducere, dar cei mai mulţi dintre ei, peste 60% dintre candidaţi, nu reuşesc să treacă de proba teoretică. Modul cum vor învăţa în şcoala de şoferi se va reflecta mai târziu în trafic şi îi va feri, sau nu, de accidente, avertizează instructorii auto timişoreni.
Legislaţia rutieră, hopul cel mare
Mii de candidaţi se înscriu anual pentru pregătire, dar, dintre aceştia, mai puţin de jumătate promovează examenul de conducere de la prima testare. Majoritatea nu reuşesc să treacă de proba teoretică.“Avem circa 600 de candidaţi într-un an. Unii sunt interesaţi de şcoală, alţii vin pentru că le plăteşte mama şi tata pregătirea. Jumătate dintre ei nu vin aşa cum ar trebui la cursurile de legislaţie, nu-i interesează. Un procent de 40% promovează sala, din care unii mai pică la conducere şi rămân cam 30% care iau din prima. Restul iau ulterior, la reexaminări. Nu au motive să se plângă nici de calculatoare, nici să acuze partea de mecanică din legislaţie, dacă învaţă. Puţini sunt cei care învaţă singuri acasă cum trebuie noţiunile de teorie. Eu, oricum, nu le dau dosarele să meargă în examen până nu dau testări să îi văd ce ştiu”, declară Tinel Boran, administratorul şcolii de şoferi “Tin Tin”, din Timişoara.
Un alt manager de şcoală de şoferi, Valentin Aleman, de la “Auto Vali şi Adi”, spune că cele mai multe probleme le are“cu băieţii de bani gata, cărora nu le poţi spune nimic, ei ştiu tot. Instructorii au obligaţiia să îi înveţe, dar dacă ei nu vin