Sunt primarii buni gospodari ai banului public? Stiu alesii nostri locali sa sporeasca bogatia judetelor pe care le conduc, sunt ei capabili sa aduca pe plus finantele judetelor pe care le gospodaresc? Sau sunt prea cheltuitori, prea risipitori si au nevoie sa fie ajutati de la centru? Econtext va propune o metoda de a evalua activitatea alesilor nostri locali: cea mai simpla si mai eficienta metoda din toate timpurile! Cea a banului!
Va prezentam veniturile si cheltuielile realizate de fiecare judet din Romania. Cu alte cuvinte, bugetele locale! Datele provin de la Ministerul Finantelor Publice si sunt valabile pentru anul 2009. Va prezentam veniturile obtinute de fiecare judet, cheltuielile efectuate de acestea, dar si subventiile primite de la centru, de la Guvern. Guvernul acorda subventii acolo unde se preconizeaza ca autoritatile locale nu vor reusi sa obtina veniturile necesare pentru a-si acoperi cheltuielile.
Din nefericire, aproape toate judetele din Romania sunt in aceasta situatie. Si tocmai pentru a reliefa acest aspect, prezentam desfasurat bugetul: veniturile totale (care cuprind si subventiile acordate de Guvern), valoarea subventiilor, veniturile fara subventii, cheltuielile si, la final, tragem linie si vedem care judet este pe minus sau pe plus.
Excedent/deficit
Sa trecem la date. Din totalul judetelor (41 + Bucuresti), doar doua ar fi terminat cu un buget pe plus, pe excedent, daca Guvernul nu ar fi acordat subventii! Celelalte 40 ar fi fost pe minus! Toate judetele au primit subventii in timpul anului, dar doar doua judete ar fi terminat pe plus si fara aceste subventii. Cele doua judete cu surplus sunt Braila si Ilfov! Ilfov a avut un surplus bugetar de 3,1 milioane de lei, iar Braila a consemnat un excedent de 5,2 milioane de lei. Sume destul de reduse, dar surplusuri!
La minusuri, cel mai mare deficit este consemn