România este pe locul 10 în topul mondial al producătorilor de vin în funcţie de suprafaţa exploatată, dar capacitatea de export la hectar este de 70 de ori mai mică decât cea a Franţei, de exemplu, astfel încât vânzările de vin la export au fost anul trecut de 13 mil. euro.
În Franţa, exporturile anuale sunt de 4 mld. euro, net superioare faţă de cele ale României, ceea ce îi permite să obţină peste 4.500 de euro la export din fiecare hectar pe care îl deţine. Exporturile României pe hectar de viţă-de-vie exploatată sunt de doar 65 de euro, relevă o analiză ZF pe baza datelor Organizaţiei Internaţionale a Viei şi Vinului (OIV) şi ale Patronatului Naţional al Viei şi Vinului.
Lipsa capacităţii de procesare, îmbuteliere şi de marketing a producătorilor locali de vin se vede şi în diferenţa faţă de Republica Moldova, care are exporturi de zece ori mai mari în volum, deşi suprafaţele sunt comparabile.
România are aproximativ 180.000 - 200.000 de hectare de viţă-de-vie (în funcţie de statistică suprafaţa variază), în timp ce Republica Moldova are circa 150.000 de hectare.
"Este vorba de consum. În piaţa din România se consumă vin produs intern", a spus Ioan Ştefan, directorul executiv al Asociaţiei Producătorilor şi Exportatorilor de Vin din România (APEV). Părerea sa este susţinută şi de către Dan Muntean, directorul general al Halewood România, unul dintre cei mai mari exportatori din România.
"Piaţa de vin este mare în România", explică Dan Muntean, directorul general al Halewood România, unul dintre cei mai mari exportatori de vin de pe piaţa locală, care adaugă şi că o parte din consum este acoperită de importuri. Muntean citează o statistică ce spune că până recent România se afla în top 10 ţări în ceea ce priveşte consumul de vin, dar că a fost depăşită de China şi Rusia.
Dacă se consideră un volum al pieţei vinului de circa 6,6