Când aleg să facă politică activă, politică de partid, nu cumva, cel puţin în România, intelectualii sunt cam naivi? Chiar dumneavoastră în seria de acuze blânde care vi s-au adus şi vi se aduc, inclusiv de către oameni aflaţi de aceeaşi parte a baricadei politice vi s-a reproşat că sunteţi un naiv, un idealist...
E naiv reprezintă deja un clişeu. Cine spune asta vrea fie să te jignească, fie - nu e paradoxal! - să te protejeze. E mai interesantă soarta idealismului. Sub comunişti, duşmanul de clasă era numit idealist. Antonimul era materialistul, omul lucid, înrădăcinat în solul ferm al convingerilor progresiste. Acum, idealistului nu i se mai opune materialistul, leninistul cu origine sănătoasă, ci pragmaticul, adică omul fără niciun fel de convingeri, ci doar capabil să atingă obiective stabilite de specialistul în marketing politic. Din punctul acesta de vedere, e un regres - materialistul era măcar amicul materiei, în vreme ce pragmaticul nu mai are niciun amic... Dincolo de aceste accidente semantice, în politică e nevoie de idealuri. De altfel, ce activitate umană e lipsită de ideal? Bine, bine, dar ce idealuri?, veţi întreba, pe bună dreptate. Idealurile politice nu sunt foarte numeroase. Mă văd obligat să aşez în fruntea listei libertatea. Aceasta e urmată - de fapt, ar trebui să spun că e legată - de egalitate. Da, libertatea nu mai poate fi gândită - ca în secolul al XIX-lea - în absenţa sau în dispreţul egalităţii. Democraţiile liberale sunt un univers al libertăţii în egalitate.
Cuvinte cheie:Udrea, Vadim, Becali, Diaconescu, negociere
Când aleg să facă politică activă, politică de partid, nu cumva, cel puţin în România, intelectualii sunt cam naivi? Chiar dumneavoastră în seria de acuze blânde care vi s-au adus şi vi se aduc, inclusiv de către oameni aflaţi de aceeaşi parte a baricadei politice vi s-a reproşat