Antreprenorii români care optează pentru o afacere la cheie se orientează spre sectorul alimentar, deoarece îşi recuperează rapid banii. Sursa: VLAD STĂNESCU
Chiar dacă antreprenorii autohtoni sunt rezervaţi atunci când vine vorba de începerea unei noi afaceri, există însă şi români care, în loc să renunţe la ideea de a deveni propriul lor şef, se îndreaptă spre business-uri mai puţin riscante şi optează pentrru afacerile la cheie.
La noi, există circa 370-400 de francize şi de master francize, ceva mai multe faţă de 2010. E adevărat că o mare parte din ele sunt străine şi că românii se îndreaptă, cu precădere, spre domenii de activitate precum fastfood sau servicii, unde investiţia se recuperează relativ repede, potrivit lui Constantin Anton, preşedintele Asociaţiei Române de Franciză (ARF). "Este greu, dacă nu imposibil, să numeri cu acurateţe francizele din piaţă, noi estimăm undeva în jurul cifrei de 370-400. Deşi au ieşit pe uşa din dos destul de multe afaceri care funcţionează după acest concept, altele le-au luat locul, astfel încât nivelul este undeva în jurul a 1,2 - 1,25 miliarde de euro", a declarat acesta pentru EVZ.
Potrivit lui Eugen Driga, directorul firmei de consultanţă şi brokeraj în francize Imo Franchise Group, persoanele care au posibilităţi financiare şi cărora le surâde ideea pornirii unei astfel de afaceri se îndreaptă acum spre francize care presupun investiţii de 5.000 - 20.000 de euro şi care le permit să ajungă pe zero în maximum un an.
Riscul de faliment persistă
Din cauza situaţiei economice destul de dificile, întreprinzătorii se ţin departe de francizele de comerţ cu haine, unde investiţia poate ajunge şi la 140.000 de euro, însă amortizarea nu se produce mai devreme de doi-trei ani. "Francizele imobiliare, de fashion retail, de servicii financiare merg la fel de prost ca domen