Construcţia unei autostrăzi complete ar putea dura decenii.
După ce a construirea autostrăzii de pe Valea Prahovei a fost anulata de doua ori, Guvernul nu mai are acum nici bani, nici vreun plan de rezervă. Pentru şoferii care se înghesuie la fiecare sfârşit de săptămână pe câte o singură bandă de mers, orice soluţie intermediară ar fi binevenită. România liberă analizează astăzi toate posibilităţile de deblocare mai ieftină şi mai rapidă a acestui traseu.
„Proiectul era prea complex şi scump pentru un prim parteneriat (...). Privind înainte, România ar putea lua în calcul un proiect mai mic şi mai puţin complex de ameliorare a reţelei rutiere prin parteneriat public-privat", afirma instituţia mondială la finele anului trecut, într-o analiză remisă Guvernului. Oficialii Băncii Mondiale se declarau surprinşi că valoarea iniţială de realizare a autostrăzii, respectiv 983 milioane euro, s-a dublat în final, în oferta firmei Vinci, la 2 miliarde de euro. România ar avea nevoie urgent de un proiect pilot dacă doreşte ca aceste parteneriate să joace în viitor un rol important în sectorul autostrăzilor.
Un astfel de proiectul ar putea fi cel al unui drum naţional nou pe versantul estic al Văii Prahovei între Comarnic şi Braşov care ar avea şanse mai mari. „Ar putea costa mai puţin de 500 milioane de euro, nu sunt dificultăţi legate de exproprieri, iar dificultăţile tehnice nu par de nedepăşit", sfătuieşte Banca Mondială. CELE 5 variante pentru conexiunea Bucureşti-Braşov
1. Autostrada completă
Se construieşte o autostradă complet nouă între Ploieşti şi Braşov. Însă, dacă băncile vor considera costurile prea mari, România nu va avea banii necesari în viitorul apropiat.
2. Varianta prescurtată
Se construieşte doar porţiunea critică dintre Comarnic şi Braşov. Costul scade cu 25%, însă porţiunea din DN1 pe patru benzi dintre P