Mai sunt aproximativ trei săptămâni până când Guvernul ar trebui să transmită Parlamentului bugetul pentru anul viitor, dar Ministerul Finanţelor încă nu ştie pe ce indicatori macro va merge în 2012 şi care va fi creşterea economică luată în considerare.
Legea bugetului este cel mai important act al unui an fiscal, iar de construcţia acestuia depind foarte multe lucruri, inclusiv alegerile din 2012. Creşterea economică pe care va miza anul viitor Ministerul Finanţelor şi, implicit, Guvernul, este incertă, plaja estimărilor privind creşterea PIB fiind destul de mare. În timp ce Comisia Naţională de Prognoză se pregăteşte să taie estimarea privind creşterea economică din 2012 spre 2,5-3,2% de la 3,5-4%, preşedintele Traian Băsescu recomandă guvernului construcţia bugetului pe o ipoteză de creştere a PIB de 2 - 2,5%.
Deşi 2012 se profila până acum ca fiind mai bun decât 2011, acum unii bancheri internaţionali anticipează un avans al PIB de doar 1%, adică o creştere economică mai slabă decât în acest an.
Bătut în cuie rămâne doar deficitul bugetar de 3% din PIB, atât pe metodologia europeană, cât şi pe cash. Reducerea semnificativă a deficitului bugetar anul viitor, de la 4,4% din PIB în acest an (24 mld. lei), este problema principală. Iar impactul ajustării creşterii economice asupra bugetului este semnificativ. În plus, situaţia este complicată şi de includerea în buget a companiilor de stat cu pierderi.
Gheorghe Gherghina, cel care face bugetul României de mai bine de un deceniu şi unul dintre puţinii specialişti români în politici bugetare, a declarat ieri că revizuirea creşterii economice pentru 2012 este posibilă, însă cauzele nu vor fi locale, ci externe.
"Pentru România cel mai important suport de dezvoltare şi creştere economică îl reprezintă resursele de la UE care pot fi utilizate în