CITR: Antreprenorii au înţeles că insolvenţa nu este sinonimă cu falimentul
În 2009 doar 15% din totalul de dosare erau deschise de debitori
După mai bine de trei ani de criză în România, în care intrarea în insolvenţă a fost supranumită "noul sport naţional", firmele cu probleme au învăţat din experienţa predecesorilor şi au realizat că insolvenţa nu înseamnă faliment, sunt de părere reprezentanţii Casei de Insolvenţă Transilvania (CITR). Aceştia anunţă că în ritmul actual, per total, anul 2011 nu va fi cu mult sub nivelul anului 2010 în privinţa numărului de dosare noi de insolvenţă, deoarece al doilea semestru al anului va înregistra un trend ascendent în acest sens.
"Cauzele acestei evoluţii sunt termenele acordate în a doua parte a anului, precum şi evoluţia mediului economic caracterizat prin menţinerea efectelor crizei financiare şi dificultatea accesării finanţărilor bancare", se arată într-un comunicat al practicantului de insolvenţă.
Potrivit CITR, deşi în mod tradiţional principalii iniţiatori ai procedurilor de insolvenţă sunt creditorii, în ultima perioadă numărul dosarelor deschise la cererea debitorului este în creştere. Astfel, în prezent, aproximativ 40% din proceduri sunt iniţiate de debitoare, restul de 60% fiind deschise la cererea creditorilor.
O evoluţie similară a autodenunţărilor s-a înregistrat şi în anul 2010, având loc o creştere semnificativă faţă de anul 2009, când procentul procedurilor de insolvenţă deschise la cererea debitorului era de aproximativ 15%.
Termenele de judecată sunt mai scurte în cazul cererilor făcute chiar de debitori
De asemenea, potrivit reprezentanţilor CITR, deschiderea procedurii de insolvenţă la cererea debitorului este preferabilă şi din punct de vedere juridic, beneficiind de termene mult mai scurte de judecată şi implicit o procedură mai scurtă, prin