Vlad Petreanu, prezentator tv si blogger, a declarat vineri, in cadrul conferintei Webstock 2011, ca in Romania presa nu mai e demult in slujba publicului, ci a unor patroni.
De asemenea, acesta este de parere ca pentru ca presa sa functioneze normal este nevoie de o piata a publicitatii investite in mass-media de 2 miliarde de euro, si nu de aproximativ 300 milioane de euro, cat este in prezent.
El a spus ca din aceasta cifra, 11% din publicitate este atrasa de online, in crestere in 2011 cu 25-30%.
“Presa trebuie sa fie in slujba publicului. In momentul in care nu mai este, devine altceva, propaganda, comunicate de presa, etc”, a adaugat jurnalistul, spunand ca pentru a observa acest lucru este suficient sa “va uitati la tv si sa cumparati ziarele”.
Petreanu este de parere ca presa a devenit un concept de cinci oameni, adunati intr-o incapere “bine luminata”, care vorbesc in fiecare seara, de obicei despre un al saselea personaj, care nu este de fata.
In acest context, Petreanu a spus ca “multi dintre noi consideram ca viata e foarte frumoasa fara presa”, dar o societate “vibranta si libera” nu poate exista fara presa pe care “noi nu o avem”. El crede ca "e greu sa faci jurnalism de informatie, deoarece costa mult".
Nu reusim sa schimbam nimic. Suntem sugrumati pentru ca nu avem baniVlad Petreanu
Ca solutie, el a dat exemplul “mecenatului”practicat in SUA care genereaza articole “de un nivel foarte inalt”, care castiga premii Pulitzer.
De asemenea, tot in SUA exista site-uri unde subiectele se liciteaza, iar jurnalismul strange astfel bani pentru demararea investigatiei sau proiectului jurnalistic.
Petreanu a spus insa ca in Romania, mecenatul “e o chestie rara, intamplatoare”.
In contextul in care investiile in publicitatea online sunt in crestere, Petr