Un catalog de colecție muzeală este volumul bilingv (română/engleză) Artiști fotografi europeni din secolul al XIX-lea în patrimoniul Muzeului Militar Național „Regele Ferdinand I“ (Editura Alpha MDN, București, 2010, 189 p + il.), de care s-a ocupat Cristina Constantin. Titlul este atractiv, dar... induce în eroare: cititorul s-ar putea aștepta să găsească fotografii semnate exclusiv de Angerer, Abdullah, Nadar, Disdéri, Pierson, Numa Blanc, Hahn, Haase, Graf, Bernoud etc., adică de artiști cu studiouri celebre în Viena, Constantinopol, Paris, Dresda, Berlin sau Neapole. Dar situația este cu totul alta, căci, alături de cei deja amintiți, se află inserați fotografi ce au activat în ținuturile românești – majoritatea străini, ce-i drept, dar, printre ei, și cîțiva români. Incontestabil, valoarea operei unora dintre ei îi ridică, fără putință de tăgadă, la nivelul confraților europeni. Dar a-i eticheta, cu atîta mărinimie și în masă, drept „europeni“ este hazardat. Szathmari, Duschek, Heck, Glatz, Mandy și Spirescu au fost, într-adevăr, de talie continentală, iar posteritatea operei lor a beneficiat de aprecieri universale, dar este nedrept a fi incluși aici un mărunt copist ca Hermann Leon (care nu-și făcea scrupule în a prelua clișee sau a reproduce fotografiile altora, pe care le vindea sub nume propriu) sau mînuitori neinspirați ai obiectivului, autori de imagini defectuos compuse și slabe din punct de vedere tehnic, precum Letzter, Medl, Piltz, Fuchs, Korn, Kozmata, Kneller, Cavallar, Czollak și alții. Autoarea, în dorința de a supraevalua colecția muzeului – importantă, nimic de zis –, a optat pentru acest titlu ambiguu. Ar fi trebuit să mediteze mai mult la alegerea lui, spre a nu produce confuzii în rîndul publicului și a oferi o idee exactă asupra conținutului. Chiar dacă autoarea și-a obținut titlul academic, nu era nevoie să-și adauge la nume calitate