Sfârşitul lunii septembrie aduce pe piaţa de artă primul mare eveniment al toamnei. Licitaţia de Impresionism şi Postimpresionism de la Artmark, programată la jumătatea săptămânii viitoare, la Bucureşti, propune cumpărătorilor 120 de opere evaluate în total la un preţ de 1-1,2 milioane de euro.
Piesele de rezistenţă sunt trei tablouri de Nicolae Grigorescu. „Este ultimul tren pentru impresionişti", spune Alexandru Bâldea, preşedintele casei de licitaţii Artmark. „Lucrări ieftine se vor mai găsi, pentru că piaţa descoperă mereu alţi pictori, artişti care n-au fost în luminile rampei. Pentru unii impresionişti este însă ultima şansă de a fi găsiţi la valori digerabile, de câteva mii de euro. Mă refer la nume cunoscute de toţi, ca Jean Steriadi sau Nicolae Dărăscu. Eu aş cumpăra nu lucrări ieftine, ci reprezentative".
Creşterea valorilor pentru marii maeştri (Grigorescu, Tonitza, Luchian, Andreescu) a creat în prima parte a anului un mare decalaj faţă de principalii urmăritori, iar capitalizarea generală a pieţei tinde să împingă în sus artiştii din vecinătatea acestora. Trendul este evident de la licitaţiile din vară, când Dărăscu, Artachino sau Băncilă au stabilit noi recorduri de autor.
Minime şi maxime
75% din lucrările prezente în licitaţie au valori de pornire sub 5.000 de euro. Semnături importante sunt oferite la preţuri chiar şi sub mie. Între acestea, Rudolf Schweitzer-Cumpăna, Iosif Rosenblut şi Lucian Grigorescu. Aceleaşi semnături se regăsesc şi pe plajele cu preţuri mari, îndeosebi Lucian Grigorescu şi Schweitzer-Cumpăna fiind prezenţi şi cu lucrări importante, fapt reflectat şi de preţul de pornire al acestora: trei lucrări cu evaluare de 24-25.000 de euro pentru Cumpăna şi două lucrări în jur de 20.000 de euro pentru cel de al doilea Grigorescu.
Miza pe tradiţie
Primul Grigorescu, Nicolae, este, din nou, din postura sa