Jurnalista britanică, unul dintre cei mai rafinaţi cunoscători ai vinurilor est-europene, măsoară performanţele producătorilor din România, în raport cu cerinţele pieţei globale. Caroline Gilby a devenit Master of Wine din 1992 ca să fugă de viaţa din spatele microscopului impusă de doctoratul în botanică. Acum se dedică degustării vinurilor, vinificării şi marketingului.
Valentin Ceafalău: Cum aţi reuşit să faceţi din pasiunea pentru vin o carieră?
Caroline Gilby: Am descoperit vinul în universitate, când susţineam doctoratul în botanică. Din întâmplare, am început să frecventez sesiunile de degustare organizate în cadrul universităţii, fără să ştiu nimic despre vin, şi a început să mă atragă domeniul. Momentul de cotitură l-a reprezentat o degustare de vinuri de Porto, pe o terasă din Quinta do Noval, admirând viile din jur. Câştigasem această excursie la un concurs organizat de o revistă de vinuri. În acel moment am realizat că lumea vinului reprezintă un loc mult mai bun de muncă, decât să fii blocat în spatele unui microscop.
Ce trebuie să faci ca să devii Master of Wine?
Acest titlu presupune foarte mult studiu şi nenumărat de multe degustări. Trebuie să te concentrezi asupra lumii vinului, în general, de la viticultură la vinificaţie, trecând prin aproape toate domeniile, de la controlul calităţii, până la promovarea şi vânzarea vinului. De asemenea, trebuie să fii în stare să deguşti şi să judeci vinuri de pe toate palierele de preţ, de la cele ieftine, de mare volum, până la cele superpremium. Nu este un joc de-a ghicitul vinurilor! Este mai mult un proces de înţelegere a tehnicilor de vinificare folosite, a niveluri de calitate şi a climatului socio-geografic în care sunt produse vinurile.
V-aţi specializat în vinurile din estul Europei? Care va fi din punctul dumneavoastră de vedere următoarea mare surpriză pe piaţa mondială?