"Când am auzit că aproape jumătate dintre români nu au apă şi canalizare am fost şocat", spune Dirk Rennau, directorul regional al Hansgrohe pentru Europa de Sud-Est. Cât de greu e să vinzi instalaţii sanitare pe o piaţă în care mărfurile chinezeşti înseamnă mult peste jumătate din vânzări?
"Puteau foarte bine să-şi facă birourile la Frankfurt, dar au ales să rămână în Munţii Pădurea Neagră pentru că de aici a pornit businessul lor. E vorba de tradiţie."
Dialogul cu însoţitorii în drumul de la aeroportul din Frankfurt către fabricile Hansgrohe din sud-vestul Germaniei avea să capete contur abia la sosire.
Niciun oraş prea mare în apropiere, drumuri înguste şi dealuri acoperite cu viţă-de-vie.
Aici a început, în preajma anului 1900, prima afacere în producţia de obiecte sanitare pentru baie. Şi tot aici s-a inventat duşul, aşa cum îl cunoaştem astăzi.
Povestea e cu atât mai interesantă cu cât la mijlocul secolului trecut unul dintre fiii fondatorului, Friedrich, a decis să îşi construiască propria afacere - sub numele Grohe - în nordul ţării, iar astăzi companiile sunt concurenţi aprigi în piaţa de instalaţii sanitare. Familia fondatoare mai e implicată doar în Hansgrohe, unde deţine 32% din acţiuni, iar până acum trei ani CEO a fost chiar fiul cel mic al lui Hans, Klaus, acum în vârstă de 74 de ani.
Cele aproape 700 de milioane cifră de afaceri în 2010, la un nivel al EBITDA de 140 de milioane, arată că afacerea germană nu a avut de suferit de pe urma recesiunii mondiale, scrie revista BUSINESS Magazin.
"Criza nu s-a instalat peste tot în lume şi nici în acelaşi timp"
Ţara de origine înseamnă un sfert din business, iar atenţia către piaţa locală şi ţările emergente, mai puţin sau deloc atinse de criză, au fost cheia succesului. Apoi, din cei peste 3.000 de angajaţi ai companiei, trei sferturi sunt germani, deş