Importurile nu au reusit sa cucereasca mai mult de 10% din aceste piete, dominate in continuare de productia locala. Vezi ce industrii locale satisfac consumul intern in proportie de peste 90%.
1. Industria berii
In prezent, 99% din cantitatea de bere consumata in Romania este asigurata din productia interna, potrivit datelor Asociatiei Berarii Romaniei.
Industria berii genereaza in total un numar de 96.400 locuri de munca, atat in unitatile de productie, cat si in sectoare adiacente precum retail, industrie ospitaliera, furnizori si distribuitori.
Din cauza climatului economic instabil, piata berii din Romania a inregistrat o diminuare cu 3,5% in 2010 fata de anul precedent, pana la 17 milioane de hectolitri. In ultimii doi ani, piata berii a scazut cu 16% comparativ cu 2008, anul in care vanzarile de bere in volum au atins o cota maxima de 20,2 mililoane hectolitri.
Cele cinci companii membre ale Asociatiei "Berarii Romaniei" au produs la nivelul anului 2010 un volum de 15,3 milioane hectolitri de bere. Principalele companii de profil sunt Bergenbier, Heineken Romania, Romaqua Group, United Romanian Breweries Bereprod si Ursus Beweries.
2. Industria vinului
In ultimii trei ani, pe fondul crizei economice, piata totala a vinului a scazut de la circa 450 milioane euro la 350 milioane euro. In aceasta perioada, producatorii si comerciantii de vinuri a trebuit sa se readapteze la o noua forma a cererii, indreptata indeosebi catre vinurile din categoriile medium si ieftin. Vinurile din categoria premium au inregistrat scaderi semnificative in cota de piata, potrivit Patronatului din industria de profil.
Chiar daca reprezinta sub 10% din piata totala, importurile de vin au reinceput sa creasca, dupa minimul de 14,8 milioane euro atins in 2009. Anul trecut acestea au insumat 20,7 mili