S-a trecut la teste deasupra Mării Negre. ARCA anunţă că a testat la zbor cabina avionului supersonic românesc IAR-111 Excelsior, în cadrul Misiunii 6.
ARCA promite să ofere detalii joi, în cadrul unei conferinţe de presă dedicate evenimentului. În urmă cu zece zile, ARCA anunţa că a dinalizat simulările Computer Fluid Dynamics (CFD) pentru avionul IAR-111 Excelsior. Avionul IAR-111 Excelsior va fi utilizat de către ARCA ca platformă pentru lansarea rachetei Haas II pentru Competiţia de astronautică de Google Lunar X Prize, cât si pentru dezvoltarea tehnologiilor pentru industria turismului spaţial. Programul ARCA pentru Competiţia Google Lunar X Prize este finanţat cu surse exclusiv private şi are programat primul zbor în toamna anului 2012.
Potrivit Asociatiei, IAR-111 a fost proiectat pentru a înlocui baloanele purtătoare folosite până în prezent de ARCA, necesare transportului deasupra atmosferei terestre a vehiculelor rachetă, precum racheta Haas II pentru competiţia Google Lunar X Prize. Baloanele purtătoare au reprezentat o soluţie ieftina si rapida, acestea arătându-şi însa limitările, fiind cauza principală pentru două amânări succesive ale lansării rachetei spaţiale Helen. E – 111 va avea capacitatea de zbor supersonic cu viteze de Mach 1,5 la altitudini de 16.000 m, în cazul transportului rachetei Haas II, iar in cazul folosirii ca platforma de dezvoltare a tehnologiilor pentru turismul spaţial, va dezvolta viteze de Mach 2,6 la altitudini de 30.000 m. Secvenţa de zbor tipică a acestui aparat cuprinde decolarea de pe suprafaţa mării, executarea unui zbor orizontal de accelerare, până la viteze subsonice ridicate, urmat de ascensiunea rapidă, în circa două minute, până la altitudinea de 16.000 m.
La această altitudine avionul va elibera racheta Haas II, care va urma programul de zbor propriu. E – 111, fără sarcina utilă acroş