Dacă acum 20 de ani Circul era perceput doar ca o distracţie pentru copii, un fel de bâlci mai evoluat, acum el a intrat în arena mondială ca un competitor al unor branduri faimoase de gen. Dresuri de animale, acrobaţii, musichall-uri, toate se îmbină armonios în spectacole complexe de circ.
Pentru a înţelege mai bine evoluţia circului românesc în peisajul mondial de gen am stat de vorbă cu managerul Circului Globus & Variete, Brânduşa Novac. Festivalul Internaţional al Circului, desfăşurat în această perioadă în România, şi ce spectacole putem vedea la circ în această stagiune au fost câteva dintre subiectele abordate cu Brânduşa Novac.
În memoria românilor a rămas denumirea Circul de Stat Bucureşti. Cum se numeşte el în momentul de faţă?
Brânduşa Novac: Astăzi este Circ Variete Globus. O nouă denumire pe care noi am dat-o şi a fost aprobată în 2009. Ne-am dorit să fie şi circ, şi variete, pentru că acum lumea circului nu mai este cea de acum 40, 50, 60 de ani. Spectacolele sunt complexe, nu mai există doar acrobaţiile sau dresurile brute, sunt o îmbinare între acrobaţii, dresuri, muzică, dans, actorie. Am reuşit în ultimii ani să fim la nivelul celor mai mari case de producţie din lume. Am vrut ca acest lucru să se reflecte şi în titulatura noastră.
Îi schimbă cumva şi statutul această denumire, de Circul Globus & Variete?
B.N.: Nu, statutul nu, pentru că avem mare nevoie de subvenţie. Şi noi şi toţi cei care sunt în acest domeniu. Deocamdată, biletele nu pot avea un preţ corespunzător, pe măsura amplorii spectacolelor. Putem să facem o paralelă cu spectacolul de operă. Şi atunci când ai decoruri imense, pentru că sala Circului este foarte mare, când ai costume - la ultimul spectacol am avut 140 de costume -, când avem aproape 100 de artişti în scenă, când avem muzică live - trupa K1 cântă live în spectacolul nostru - şi actor