Societatea Academică din România (SAR) şi Societatea Română de Fizică (SRF) au iniţiat un proiect care ar putea revoluţiona sistemul de învăţământ: predarea fizicii pe înţelesul tuturor elevilor.
La 106 ani de la publicarea celebrei ecuaţii a relativităţii a fizicianului Albert Einstein, E=mc pătrat (la 27 septembrie 1905), profesorii de fizică din Constanţa se luptă să schimbe programa de învăţământ.
Ei au conceput, împreună cu colegi din ţară, o nouă abordare a materiei de la această disciplină. „Fizica trebuie făcută accesibilă tuturor elevilor“ este de părere atât profesorul NASA Ion Băraru de la Colegiul Naţional Mircea cel Bătrân, cât şi decanul Mihai Gîrţu de la Facultatea de Fizică din Universitatea Ovidius.
Din semestrul al doilea, în şcoli s-ar putea introduce experimental noua metodă de studiu. Ministerul Educaţiei urmează să îşi dea acordul.
Tema profesorilor
Societatea Academică din România (SAR) şi Societatea Română de Fizică (SRF) sunt iniţiatoarele proiectului „Reforma curriculară în domeniul ştiinţelor“ prezentat la Universitatea Ovidius de coordonatorii săi: Mihai Gîrţu - vicepreşedintele SRF Constanţa, Cristian Hatu - expert în Educaţie în cadrul Societăţii Academice Române; Iulian Leahu - iniţiator al concursului de Fizică Creativă „Ştefan Procopiu“.
„În clasă nu mai trebuie prezentată o lege, o teorie, pentru că un copil de şcoala generală nu poate să gândească abstract. Ideea e să ajungi prin lucruri concrete la teorie, nu invers“, explică profesorul Hatu.
Legea lui Arhimede, în plastilină
„Vrem să păstrăm ce e cu adevărat important pentru elevi, să alegem temele care să le trezească interesul. Poţi să spui: «Astăzi, copii, vom discuta despre legea lui Arhimede» sau poţi să-i întrebi de ce pluteşte bucata de lemn şi de ce se scufundă cea de metal. Sau poţi să le dai exemplul plastilinei – de c