Pentru a domoli avalanşa de sesizări împotriva băncilor, Protecţia Consumatorilor a impus instituţiilor financiare să-şi informeze clienţii şi despre riscurile unui credit, nu doar despre avantaje. Sursa: ANDREI STĂNESCU
Băncile sunt printre cele mai amendate instituţii de către Autoritatea pentru Protecţia Consumatorilor din România (ANPC). Doar în prima parte a acestui an (şase luni), valoarea cumulată a sancţiunilor date băncilor s-a ridicat la 850.000 de euro.
"Mi-au dat bucuroşi creditul maxim, 100.000 de euro"
Anca P. din Cluj a făcut un credit bancar în urmă cu doi ani. "Avem venituri bune şi când am fost să iau împrumutul, cei de la bancă erau foarte bucuroşi. Miau dat creditul maxim, 100.000 de euro. Nu mi-au spus prea multe despre penalităţi şi comisioane şi acum am ajuns să fiu în executare, să risc să-mi pierd casa. Cei de la bancă mi-au spus că este vina mea că nu am citit contractul. Însă nu mi-au dat contractul acasă să-l citesc şi cum poţi citi zece pagini, în maximum 15 minute la ghişeu?!", ne spune clujeanca.
Ordinul 620 al ANPC, dat recent, impune ca până la 1 ianuarie 2012 toate băncile să transmită clienţilor şi riscul care presupune un contract bancar. "Aceste societăţi vor informa clienţii nu doar asupra uşurinţei cu care poţi lua un credit", a spus preşedintele ANPC, Constantin Cerbulescu.
Astfel, băncile şi instituţiile nebancare sunt obligate să aibă în unităţile lor televizoare cu diagonala de peste 65 cm. Prezentarea informaţiilor se va face pe întreaga suprafaţă a ecranului, cu excepţia benzii scroll, la intervale de 45 minute, cu durata de 15 minute.
Ce se vede pe monitoare
Pe ecranele televizoarelor din bănci, vor rula informaţii despre ce penalităţi de întârziere se percep, în ce condiţii creşte rata, care este comisionul de administrare a contului curent, de retragere de la ghişeu şi ATM, de depuner