Dezvoltatorii imobiliari s-au întors pe pieţele din Europa Centrală şi de Est după doi ani şi jumătate în care au fost mai precauţi cu investiţiile în regiune şi au câteva miliarde de euro pentru a construi centre comerciale în marile oraşe. Cel puţin în Ungaria însă, noile malluri nu au cele mai bune rezultate.
Centrele comerciale cu suprafeţe de zeci de mii de metri pătraţi urmează să fie finalizate abia anul viitor sau în 2013 în Europa Centrală, deocamdată dezvoltatorii mulţumindu-se să finalizeze proiecte de mai mică amploare sau să exindă suprafaţa centrelor de retail deja construite, arată studiile companiilor de consultanţă imobiliară. Polonia atrage în continuare majoritatea investiţiilor, fiind cea mai mare piaţă din regiune şi singura economie europeană care nu a fost lovită de recesiune.
Cehia se confruntă în schimb cu o lipsă a investiţiilor noi chiar dacă cererea pentru spaţii din partea retailerilor internaţionali este în creştere. Intenţiile de extindere ale retailerilor pe piaţa din Ungaria se lovesc de un sector al consumului căzut la pământ, cu toate că există spaţii disponibile şi chiriile sunt foarte jos, în timp ce pieţe mai puţin dezvoltate, cum este Bulgaria, încep să devină mai importante în ochii investitorilor.
Câţi bani au dezvoltatorii? Circa şase milioane de metri pătraţi de spaţii comerciale urmează să apară în oraşele din ţările central şi est-europene în următorii doi ani, valoarea cumulată a proiectelor anunţate ridicându-se la 11 mld. euro, potrivit estimărilor analiştilor de la Polish Market Research (PMR).
Majoritatea proiectelor urmează să fie finalizate în 2012. Polonia, singura economie europeană care a continuat să crească şi în criză, va atrage cel mai mare volum de investiţii, dar pieţele cu cel mai rapid ritm de creştere vor fi România şi Bulgaria, potrivit consultanţilor polonezi