Trei din patru apeluri la numărul 112 sunt false urgenţe. Cei care sună o fac deseori fără să-şi dea seama de greşeală, însă mai grave sunt apelurile intenţionate.
73,33% din apelurile la 112 sunt false urgenţe, potrivit unei statistici a Serviciului de Telecomunicaţii Speciale (STS). Cele mai multe apeluri sunt neintenţionate şi privesc următoarele tipuri de situaţii:
a)cel în cauză apasă fără să-şi dea seama tasta 1 a telefonului, pe care are setat numărul 112
b)îşi loveşte maşina de bordură şi prima oară sună la 112, în loc să ia legătura cu poliţia locală sau cu asigurătorul.
c)se întrerupe curentul electric în cartier sau miroase a gaz
Mai alarmante sunt, însă, apelurile intenţionate, cum ar fi:
1)cele educaţionale, ale părinţilor care îşi învaţă copiii cum să sune la 112 şi chiar o fac, ţinând linia ocupată
2)situaţii de bătrâni care se plictisesc şi formează apelul de urgenţă ca să întrebe cât e ceasul sau cum e vremea
3)copii care sună în glumă să spună că pisica lor a fugit şi s-a urcat în copac
4)persoane care apelează 112 pentru urgenţe imaginare, cum ar fi un accident la care e nevoie de ambulanţă
5)injurii
Fiecare fals apel poate să întârzie o operaţiune de salvare, a explicat ieri subsecretarul de stat Raed Arafat. “Gândiţi-vă că operatorul are în faţă patru apeluri şi primele trei sunt false şi al patrulea poate fi un infarct la care ai trei minute ca să-l salvezi şi vă daţi seama ce înseamnă să suni la 112 fără să ai o urgenţă reală”, a spus dr Arafat.
Asociaţia React şi Vodafone Romania au lansat ieri campania „O viaţă poate depinde de tine!”, de informare şi educare publică privind acordarea primului ajutor în situaţii de urgenţă şi folosirea corectă a numărului de urgenţe 112.
Campania este susţinută de două spoturi TV şi unul radio. Unul dintre spoturi