ARCA a prezentat joi primele imagini cu testele deasupra Mării Negre. Este vorba despre testarea la zbor a cabinei avionului supersonic românesc IAR-111 Excelsior, în cadrul Misiunii 6.
Recent, ARCA anunţa că a dinalizat simulările Computer Fluid Dynamics (CFD) pentru avionul IAR-111 Excelsior. Avionul IAR-111 Excelsior va fi utilizat de către ARCA ca platformă pentru lansarea rachetei Haas II pentru Competiţia de astronautică de Google Lunar X Prize, cât si pentru dezvoltarea tehnologiilor pentru industria turismului spaţial. Programul ARCA pentru Competiţia Google Lunar X Prize este finanţat cu surse exclusiv private şi are programat primul zbor în toamna anului 2012.
ARCA, cu sprijinul Inspectoratului General al Aviaţie si a Grupului de Nave Mangalia, aparţinând Ministerului de Interne, au efectuat în data de 26 septembrie 2011, Misiunea 6, de testare la zbor a cabinei avionului supersonic IAR-111 Excelsior, deasupra Mării Negre. La ora 11:00 un elicopter Mi-17 a ridicat la altitudinea de 700 m cabina presurizată a avionului supersonic IAR-111. La altitudinea menţionată, elicopterul a eliberat cabina, secvenţă urmată de declanşarea motorului rachetă al paraşutei de recuperare, care a adus cabina pe suprafaţa mării.
Potrivit ARCA, cabina a amerizat după un zbor perfect, datele indicând calificarea cabinei pentru zbor la bordul supersonicului IAR-111. Două nave ale Poliţiei de Frontieră au sprijinit acţiunea de recuperare de pe mare şi au asigurat impunerea zonei de siguranţă. Recuperarea cabinei de pe mare a fost realizată tot de cate elicopterul Mi-17.
Pe lângă importanţa calificării pentru zbor a cabinei supersonicului, ARCA si partenerii săi au demonstrat capacitatea executării rapide a unei activităţi de recuperare de pe mare a unor obiecte amerizate din zbor, exerciţiu important în perspectiva demarării testelor