Cu exact un an în urmă, premierul italian îi mărturisea unui parlamentar că a petrecut „o aniversare oribilă". În acest an, Berlusconi are încă şi mai puţin de sărbătorit: în timp ce numărul adversarilor săi creşte, aliaţii se împuţinează - iar cursul acţiunilor trustului său, Mediaset, este în cădere liberă.
"Silvio Berlusconi vrea să fie plăcut şi iubit", scria cotidianul Corriere della Sera, acum câţiva ani. Din păcate pentru premierul italian, din ce în ce mai puţină lume îl iubeşte sau îl place, iar în ultima vreme norocul pare să nu îi mai surâdă în nici un domeniu.
Recent, un articol din cotidianul irlandez The Irish Times arăta decăderea imperiului media al magnatului; atât trustul de televiziune Mediaset, cât şi editura Mondadori, ambele deţinute de Berlusconi, se numără printre marii perdanţi ai crizei financiare. Acţiunile Mediaset au scăzut numai în ultima săptămână cu peste 12%, valorea trustului ajungând de la 2,1 miliarde euro în 2010 la numai 995 milioane. În acelaşi timp, acţiunile Mondadori au scăzut cu 40%.
Conform The Irish Times, aceste pierderi nu pot fi atribuite numai căderii pieţelor globale: principalul factor negativ pentru ambele companii a fost o declaraţie făcută de însuşi Berlusconi, care a afirmat că o dată cu plecarea sa de la putere, trusturile sale nu vor mai avea acces la ajutoare guvernamentale. Într-adevăr, Mondadori a scăpat, în 2010, de o datorie de 173 milioane euro la Ministerul de Finanţe, plătind o amendă de numai 8,6 milioane.
„Clasa politică este găunoasă"
Pentru Silvio Berlusconi, fiecare săptămână pare să aducă noi probleme: până de curând, biserica catolică a evitat să îl critice pe premier - nu în ultimul rând datorită avantajelor pe care guvernul său le-a oferit bisericii. Aceasta a fost scutită de impozite pe proprietăţile şi activităţile sale comerciale, având de asemenea asigur