Peste 20 de modele clasice sunt expuse publicului larg, în acest weekend, la salonul auto de la Moldexpo. Deși predomină vechile modele sovietice pentru oamenii de rând, am întâlnit și rarități ale acelei perioade, majoritatea rezervate oficialităților de rang înalt din vechiul URSS, precum și trei Mercedes-Benz de colecție.
Am remarcat în această expoziție mașina preferată a fostului lider sovietic Nikita Hrusciov, un GAZ M13 Chaika. Modelul, "clonat" după un Packard Patrician din 1955, dispune de un motor V8 de 5,5 litri care dezvolta la vremea respectivă 195 CP. Viteza maximă atinsă de "Pescărușul" sovietic era de 158 km/h.
Tot la Moldexpo se află și versiunea modernizată a limuzinei, după standardele anilor '70, denumită M14 Chaika. Lungă de peste șase metri, mașina de serviciu a lui Leonid Brejnev pe vremea când venea la Chișinău e propulsată de un V8 de 220 CP și poate atinge 200 km/h.
Click aici să vezi prima GALERIE FOTO!
Ocupanții fotoliilor din spate beneficiau, totuși, de aer condiționat, comenzi radio individuale și geamuri electrice. "Nu pot s-o scot pe stradă, pentru că are un consum de 25 de litri de benzină la suta de kilometri. Acum, limuzina valorează cam 40.000 de euro", spune Aleksandr Kaceaturian, proprietarul celor două vestigii motorizate din recuzita de protocol a fostului aparat sovietic.
Click aici să vezi cea de-a doua GALERIE FOTO!
Alte modele care merită văzute sunt trei Mercedes-Benz care acoperă, simbolic, patru decenii din istoria brandului, între 1930 și 1970, precum și mai multe generații de vehicule GAZ, Volga și Moskvitch în versiuni de caroserie sedan și cabriolet.
"Acum construiesc un garaj pentru ele. Deocamdată le țin pe unde pot: acasă, la atelier sau la prieteni", mărturisește proprietarul "bunicuțelor" pe patru roți.
Salonul de mașini clasice de la Moldexpo e