Lobby-ul presupune conceperea unei strategii care are ca scop influenţarea politicilor publice. Astfel, un practician în activitatea de lobby trebuie să se ocupe de monitorizarea proiectelor de acte normative, studii şi analize, pentru a identifica posibili aliaţi şi oponenţi şi a elabora argumentele necesare atingerii unui interes public.
Activitatea de lobby este o modalitate transparentă de a determina deciziilor autorităţilor, prin orice acţiuni care au scopul de a promova şi susţine drepturi şi interese legitime în iniţierea, adoptarea, modificarea sau abrogarea unor acte normative ori administrative sau în promovarea unui program sau a unei politici de către autorităţile publice. Astfel, un practician de lobby poate declanşa inclusiv procedurile de stabilire a obiectului şi de organizare a unui referendum.
Laura Florea, managing partner al Point Public Affairs şi preşedinte al Asociaţiei Registrul Român de Lobby, explică faptul că activitatea de lobby nu se rezumă doar la dineuri sau întâlniri cu politicienii. „Până să ajungi să te întâlneşti cu politicieni, o sumedenie de alte activităţi esenţiale au loc: monitorizare de proiecte de acte normative, analiză de drept comparat, cercetări de impact sociologic şi economic, analize politice, studiul şi analiza publicurilor, identificarea aliaţilor şi a oponenţilor, elaborarea argumentelor şi a strategiei de comunicare", precizează Florea. Mai mult, întâlnirile şi susţinerea argumentelor nu se fac doar în faţa politicienilor, ci şi în faţa experţilor, funcţionarilor şi consilierilor care au un rol extrem de important în luarea deciziilor.
Echipă de profesionişti
Activitatea de lobby poate fi desfăşurată în cadrul organizaţiilor nonguvernamentale, patronatelor, caselor de avocatură, asociaţii profesionale sau agenţiile de lobby. Aşadar, în principiu, orice cetăţean poate face acest