Investitorii şi companiile germane joacă un rol important în România, iar Germania este cel mai important partener comercial, aici mergând aproape 20% din exporturi.
Stocul investiţiilor Germaniei în România era de 4,42 miliarde de euro la finalul anului trecut, adică 15,18% din totalul investiţiilor în România (locul 3, după Olanda şi Austria). La finalul anului trecut erau înregistrate un număr de 18.163 de firme cu capital german (locul 2, după Italia), potrivit datelor Ambasadei României de la Berlin.
Totuşi, din cele peste 18.000 de companii cu capital german înregistrate în România nu toate sunt active, în timp ce anumite companii germane importante precum Metro sau Siemens sunt prezente pe piaţa românească prin intermediul unor companii subsidiare austriece sau olandeze, în principal pentru a beneficia de taxele mai reduse. Statistic, ele nu figurează ca investiţii germane chiar dacă în realitate sunt.
Cele mai mari oportunităţi de investiţii pentru companiile germane se găsesc în principal în industria auto, unde producătorii germani sunt deja prezenţi şi pregătesc noi investiţii, precum cele ce urmează a fi făcute de Continental, Bosch sau Draxlmaier. De asemenea, există stimulente de a investi în furnizarea de echipamente de management al apelor reziduale şi al deşeurilor sau în agricultură datorită posibilităţii de atragere a fondurilor europene.
Pe de altă parte, în ultimii trei ani, companiile germane au fost afectate de criza financiară ca şi ceilalţi investitori străini din România.
"Au ieşit mai pregnant în evidenţă carenţele climatului economic şi investiţional din România legate de infrastructură, birocraţie şi corupţie", spune consilierul economic şi comercial al Ambasadei Germaniei în România Sonja Kreibich.
Totuşi, deşi afacerile au scăzut în timpul crizei economice, iar noile investiţii au fost amânate sau an