Ministerul Transporturilor aşteaptă până pe 17 octombrie ofertele brokerilor interesaţi să intermedieze listarea la bursă a unui pachet de 20% din acţiunile Tarom, în contextul în care pieţele de capital sunt în cădere liberă.
În aceste condiţii, apare întrebarea dacă statul chiar vrea să vândă pachetul de acţiuni pe bursă sau vrea doar să bifeze încă o încercare de listare în faţa FMI, cum s-a întâmplat la Petrom, unde statul a scos 9,84% din acţiuni la vânzare pe bursă, însă nu a reuşit să găsească investitori.
La mijlocul lui 2008, înainte de prăbuşirea băncii americane Lehman Brothers, Ministerul Transporturilor a selectat intermediari pentru listarea pe bursă a unor pachete de câte 5% din acţiunile celor mai importante aeroporturi locale, dar ofertele publice iniţiale (IPO) au fost amânate pe termen nedeterminat din cauza contextului nefavorabil de pe pieţele de capital.
Oferta Tarom ar putea avea aceeaşi soartă, dacă un eventual faliment al Greciei va arunca din nou pieţele în haos, iar economia mondială va intra din nou în recesiune.
Ofertele publice de vânzare de acţiuni au dispărut de pe pieţe de câteva luni, iar acum ar fi dificil de vândut şi companii profitabile precum Transelectrica sau Transgaz. Ministerul Economiei va anunţa în săptămânile următoare brokerul selectat pentru vânzarea pe bursă a 15% din Transelectrica, termenul de depunere a ofertelor expirând mâine, 6 octombrie.
E curios că statul a accelerat tocmai acum listarea la bursă a Tarom, o companie care a avut pierderi în ultimii ani, iar toată lumea din piaţă se întreabă care va fi rezultatul acestui demers.
Companiile aeriene din întreaga lume au fost printre cele mai afectate de scăderile de pe burse din acest an, alături de acţiunile bancare. Explicaţia e simplă: dacă economiile reintră în recesiune, transporturile aeriene sunt printre cele mai lovite. @N