Multe ziare si reviste au disparut, iar analistii sustin ca numarul institutiilor de media va continua sa scada, la jumatate sau chiar mai mult, in timp ce numarul de jurnalisti se va reduce si mai drastic, dupa ce in ultimii ani, cateva mii au parasit profesia.
Si asta pentru ca numarul acestora este considerat prea mare, iar in Romania presa nu este inca un business, fiind tinuta in viata de rationamente care apara interese politice sau economice, spun analistii intervievati de DailyBusiness.ro.
Cu toate acestea, presa nu va disparea, ci se va transforma. Intrebat cum va arata presa in urmatorii 10 ani, analistul media Iulian Comanescu a spus ca o vede ca fiind mult entertainment si “tableta cat incape”.
“Interactivitate ca de joc. Vizual, muzica si cuvant vorbit: tastatura se atrofiaza, drept pentru care publicatii de iPad ca 'The Daily' incep sa contina facilitati de inregistrare a comentariilor audio. Continuturile serioase vor continua sa existe, dar vor trece pe nisa, unde se vor gasi solutii de sponsorizare. Nu stiu cum vom sta la capitolul interes public si satisfacerea lui de catre mass media. Dar de balacit intr-un continuu multimedia, ne vom balaci”, a declarat Comanescu.
Digitalizarea media si trecerea pe “tableta cat incape” nu reflecta insa o crestere pe masura a investiilor.
Potrivit studiului realizat de PricewaterhouseCoopers pentru IAB Romania, piata de publicitate online a crescut in primele sase luni ale anului cu doar 4% fata de aceeasi perioada a anului trecut, pana la 43,7 milioane lei, dupa ce in prima jumatate din 2010 inregistrase un avans mult mai mare, de 65%.
Si asta in conditiile in care estimarile Media Fact Book pentru 2011 arata ca online-ul va atrage 34 de milioane de euro, iar Ioana Anescu, director executiv al IAB Romania, afirma recent intr-un interviu DailyBusi