Francez de origine algeriană, Abou Lagraa a revenit în ţara părinţilor săi după ce aceasta şi-a revenit din anii negri de dictatură. El a fost chemat de ministul Culturii din Algeria pentru a întemeia o companie de dans contemporan. Pentru că nu exista o şcoală de dans, Abou Lagraa a dat un casting naţional unde au venit mai bine de 400 de tineri. Din ei a ales nouă hip-hop-eri autodidacţi cu care a creat un show absolut inedit: „Nya", cuvânt care înseamnă încredere în viaţă, un mix extrem de atrăgător între clasic şi modern, între muzică tradiţională algeriană şi hip-hop. Despre cum este să faci un spectacol de dans pe un teren virgin, cu balerini care nu aveau la activ nici o oră pic de instruire am vorbit şi noi cu coregraful Abou Lagraa.
Se poate spune că există un stil de dans „Abou Lagraa"?
Eu am propria companie de balet în Lyon, „La Baracka", şi am lucrat mult ş1i la Paris. Stilul meu de dans constă dintr-o combinare de stiluri diferite pe care arareori le vezi puse împreună. Vreau să subliniez cuvântul combinare pentru că nu le alătura ca într-un puzzle, ci le amestec unele cu altele, dansul clasic cu jazz-ul şi hip-hop-ul. Dansul meu pe care-l practic de mai bine de 15 ani are această caracteristică de a fi nu puţin din toate, ci toate la un loc. În 2006 am cunoscut-o pe Nawal care avea să-mi devină asistent artistic şi soţie.
Povestiţi-ne cum a luat fiinţă Baletul Contemporan din Alger, această companie atât de inedită.
Acum vreo doi ani, Nawal mi-a spus: „Åbou, călătoreşti peste tot în lume cu dansul tău dar nu ai făcut nimic pentru patria părinţilor tăi. De ce nu mergi în Algeria să-i înveţi pe tinerii de acolo să daseze?" Era un lucru la care mâ gândisem adesea şi care mă durea desigur. În anii '90 nu m-aş fi putut duce acolo pentru că ţara trăia în teroarea islamistă. Orice formă de artă era cenzurată. Puteai să fii executat