În perioada 22 – 31 octombrie va avea loc primul recensământ al populaţiei şi al locuinţelor de după intrarea României în Uniunea Europeană. Potrivit legislaţiei române, la recensământ se înregistrează cetăţenii români cu domiciliul în România, indiferent dacă la momentul recensământului se află sau nu în ţară. De asemenea, sunt înregistrate persoanele de altă cetăţenie ori fără cetăţenie care au reşedinţa sau domiciliul în România.
Operaţiunea de statistică se realizează de regulă la intervale de zece ani, iar datele obţinute sunt folosite pentru planificarea şi implementarea politicilor de dezvoltare economice şi sociale pe teritoriul unei ţări.
„Pentru că fiecare contează”
Recensământul din acest an, organizat sub sloganul “Pentru că fiecare contează”, relevă tocmai ideea că fiecare informaţie obţinută contează în fundamentarea programelor şi proiectelor de dezvoltare atât la nivelul Uniunii Europene, cât şi în plan naţional şi local. Recensământul 2011 implică peste 120.000 de persoane şi aproape 193 de milioane de lei. “La nivelul judeţului Mureş, personalul care va fi retribuit pentru acest recensământ este în număr de 3.080 de persoane, care sunt pe diferite categorii, recenzori, recenzori precum şi şefi de circumscripţii, în număr de 119. Fiecare primărie, pe lângă acest personal care este plătit va trebui să-şi recruteze şi personal de rezervă. Aceste persoane vor fi instruite pe baza chestionarelor şi a manualului recenzorului, care vor fi pe centre din diferite localităţi ale judeţului”, a declarat Ioan Matei, directorul executiv al Direcţiei Judeţene de Statistică Mureş.
Reuşita recensământului depinde de acurateţea materialelor de lucru şi de disponibilitatea populaţiei de a da răspunsuri oneste la întrebările recenzorilor. Primirea recenzorului şi dialogul cu acesta este o obligaţie atât legală şi cât şi civică, dar nu se cer