O simplă căutare pe site-urile care găzduiesc anunțuri de vânzări auto dezvăluie prețuri diferite pentru vehicule identice. De multe ori, diferența este făcută de dotări, număr de kilometri și stare tehnică, dar există și prețuri care nu au nici o legătură cu realitatea din piață.
Este deja știut că un vehicul nou se devalorizează cu circa 25% în primul an de utilizare și cu încă 10% în următorii ani. Numai că, pe lângă cifrele seci, o evaluare corectă trebuie să ia în calcul și elemente mai greu de cuantificat precum starea tehnică, aspectul, numărul de kilometri parcurși și echipamentele prezente la bord. Desigur, dacă vorbim de o simplă cotieră sau de un set de huse pentru scaune, influența lor în prețul final este insignifiantă însă, dacă luăm în calcul echiparea mașinii cu jante din aliaj, filtru de particule sau sisteme de asistență a șoferului, prețul poate fi influențat destul de mult. Până aici, ține de intuiția fiecăruia și de„știința" de a negocia pentru a ajunge la un preț cât mai avantajos. Fie că e vorba de vânzător sau cumpărător.
Lucrurile certe sunt însă prețurile medii, adică cele de la care e indicat să pornească orice alt calcul sau negociere. Să luăm de exemplu patru vehicule din segmentul compact, foarte bine vândute în România: Opel Astra, Volkswagen Golf, Renault Megane și Ford Focus. Folosind instrumentele puse la dispoziție chiar de site-urile cu anunțuri se observă clar că Opel Astra 1.7 iCDTi, echipare Essentia, din 2005 are acum un preț mediu de 6.312 euro. Pe site-ul Autovit, modele identice se comercializează și cu 7.500 de euro, dar și cu 5.690 de euro. La fel de diferite sunt și prețurile găsite pe Auto.ro. Diferența dintre valoarea medie, 6.312 euro, și prețurile afișate este dată exact de elementele specificate anterior dar și de un factor important care poate scoate din buzunarul cumpărătorului sume frumușele: înmatricu