Clasificarea programelor de studii oferite de universităţile româneşti este considerată o necesitate pentru un învăţământ superior de calitate. Viitorii studenţi vor opta mai degrabă pentru universităţile care formează specialişti pe piaţa muncii, în timp ce celelalte instituţii vor fi nevoite să-şi îmbunătăţească oferta, cred experţii.
Specialiştii consideră ierarhizarea programelor de studii pentru universităţi un pas înainte şi o măsură necesară pentru ca România să aibă un învăţământ superior de calitate, în timp ce secretarul de stat în Ministerul Educaţiei, Cătălin Baba, ne-a spus că o vede ca pe „o invitaţie la reflecţie pentru studenţi şi părinţi care vor începe să fie constienţi de calitatea programelor". În acelasi timp, secretarul de stat crede că un alt mare avantaj ar fi şi „pentru angajator, care va şti cu ce candidat are de-a face".
Eugen Palade, specialist în educaţie la Centrul Educaţia 2000, susţine că „era necesară această ierarhizare dacă vrem să ne orientăm spre învăţământul de calitate şi dacă nu avem ca obiectiv acordarea unor diplome pe bani". Cristian Hatu, expert pe probleme de educaţie ne-a spus, la rândul său, că îmbunătăţirea programelor de studii „nu se poate face peste noapte, ci durează câţiva ani". Oricum, universităţile sunt nevoite să îşi perfecţioneze programele fiindcă, potrivit lui Cătălin Baba, din 2012, „statul nu va mai plăti decât calitatea".
Criterii europene pentru programele de studii
Expertul de la Centrul Educaţia 2000 ne-a mai explicat că „nu poate fi pusă la îndoială corectitudinea ierarhizării pentru că sunt criterii care se aplică la nivel european". Pentru această clasificare a programelor de studii criteriile au fost stabilite de Asociaţia Europeană a Universităţilor (EUA) şi au inclus, potrivit lui Cătălin Baba, criterii „legate de activitatea ştiinţifică, capacitatea administrativă, in