Cifra de afaceri în comerţul cu amănuntul a înregistrat în România, în luna august, cea mai dramatică cădere dintre statele UE faţă de luna iulie (-3,1%) şi al doilea declin raportat la perioada simulară a lui 2010 (-6,3%), potrivit datelor Eurostat, în vreme ce datele Institutului Naţional de Statistică (INS) pot indica, de asemenea, o restrângere a consumului intern (care ar trebui să fie motorul creşterii economice alături de investiţii) - o cădere cu 10,5% în august faţă de august 2010 a cifrei de afaceri în comerţul cu alimente, băuturi şi tutun şi cu 2,1% a comerţului cu produse nealimentare.
Cifra de afaceri în comerţul cu amănuntul a scăzut în 2010 cu 5,5%, după căderea dramatică de 10,4% din 2009.
Scăderea cifrei de afaceri în comerţul cu amănuntul indică o scădere a consumului, dar nu trebuie să ignorăm autoconsumul, mai ales într-un an agricol foarte bun. De aceea, în perioada următoare am putea avea o uşoară creştere a consumului ca urmare a autoconsumului, comentează Nicolaie Chideşciuc, economistul-şef al ING Bank, care punctează totuşi: "Consumul are de suferit".
"Cred că, în principal, este vorba despre încredere. Despre o deteriorare a încrederii în evoluţia economiei."
În majoritatea ţărilor UE consumul a scăzut în august ca urmare a veştilor proaste din economie, dar căderea este mult mai accentuată în România.
La nivelul întregii UE, sectorul retail a înregistrat o contracţie de 0,2% raportat faţă de iunie (-3,1% în România), respectiv minus 0,8% faţă de august 2010 (-6,3% în România), potrivit datelor furnizate ieri de Eurostat, oficiul european pentru statistică.
Cu o zi înainte INS raportase că, în august, volumul cifrei de afaceri în comerţul cu amănuntul s-a diminuat faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut atât ca serie brută, cât şi ca serie ajustată, cu 4,7% şi respec