Comisia Europeană va prezenta o propunere de legislaţie vizând protecţia consumatorilor şi ajutarea comercianţilor să îşi promoveze mai bine produsele.
Într-un moment în care Europa se confruntă cu grave dificultăţi economice, Uniunea Europeană este hotărâtă să ajute consumatorii şi întreprinderile să valorifice la maximum beneficiile oferite de o piaţă care se întinde pe 3.000 de kilometri. Acesta este motivul pentru care, săptămâna viitoare, Comisia Europeană va prezenta o propunere de legislaţie opţională a Uniunii Europene în materie de vânzare.
În ultimii 20 de ani, piaţa unică europeană a generat beneficii imense, - bilete de avion mai ieftine, o reducere cu 70% a tarifelor pentru serviciile de roaming şi un progres considerabil în comerţul transfrontalier - însă consumatorii şi întreprinderile nu valorifică încă pe deplin avantajele unei pieţe de 500 de milioane de cetăţeni. Doar 7% din consumatorii UE şi doar 2% din români îşi fac cumpărături online dintr-un alt stat membru şi doar 9,3% din întreprinderi îşi comercializează produsele dincolo de frontierele interne ale UE.
Apropiere de modelul american
Acest fapt este în contrast cu piaţa internă a Statelor Unite, unde un comerciant din Maryland îşi poate vinde cu uşurinţă produsele unui consumator din Alaska. În ceea ce priveşte dreptul contractual, Statele Unite constituie într-o mai mare măsură o piaţă internă pentru comercianţii americani, decât UE pentru comercianţii europeni. Întreprinderile din UE care doresc să efectueze tranzacţii transfrontaliere trebuie să se adapteze la 27 de legislaţii naţionale diferite, să le traducă şi să angajeze avocaţi, ceea ce costă, în medie, 10.000 de euro pentru fiecare piaţă de export suplimentară. În practică, doar marile întreprinderi multinaţionale, care dispun de un personal juridic numeros îşi pot permite acest lucru.
Trebuie