Guvernul a decis, prin memorandum, crearea Consiliului Naţional de Competitivitate, o structură care să realizeze o nouă strategie pentru sectorul economic, de data aceasta în domeniul competitivităţii.
Formarea acestei noi structuri care va pune la cale încă o strategie vine în contextul în care România are un dosar gros de astfel de documente care nu sunt puse în practică. Există o strategie de export, dar marii exportatori cum este Nokia pleacă, sunt politici de reindustrializare care ar trebui să răstoarne tendinţa ultimilor 20 de ani în care s-au construit mai mult malluri decât fabrici, precum şi strategii energetice până în 2035, deşi proiecte de miliarde de euro zac blocate de ani de zile.
Consiliului Naţional pentru Competitivitate se doreşte a fi însă un adevărat think tank bazat pe un parteneriat public-privat al cărui scop principal va fi elaborarea Strategiei Naţionale de Competitivitate până în 2020.
De exemplu, în cel mai recent raport global al competitivităţii, România a ieşit pe locul 77 din 142 de ţări evaluate, clasându-se pe locul 26 din UE, înaintea Greciei. Dacă printre punctele tari se numără nivelul scăzut al taxelor vamale, costurile mici de concediere sau rata ridicată de şcolarizare, România pierde la capitolele transparenţă, infrastructură rutieră şi portuară sau la gradul de impozitare.
"Ne dorim realizarea unui forum public de dezbatere care va fi găzduit de site-ul Guvernului. Mâine (azi - n.red.) vom avea prima întâlnire şi vom încerca să ne întâlnim o dată pe săptămână. Este un proiect la care lucrăm de cinci ani şi acum el a fost aprobat. El a fost discutat, inclus în programul de guvernare şi acum aprobat", a spus Andreea Paul Vass, consilier de stat al primului-ministru.
Din structura acestui Consiliu vor face parte instituţii centrale, experţi din mediul academic şi universitar, precum ş