De la venirea crizei, tot mai mulţi români s-au orientat către magazinele cu cărţi vechi. Ca în alte domenii, pe lângă comercianţii clasici, au apărut şi s-au dezvoltat anticari pe internet. Sursa: ARHIVA EVZ
Mihai are 22 de ani şi, anul viitor, va susţine examenul de licenţă la o facultate cu profil filologic. Este unul dintre clienţii fideli ai anticariatelor, pe care le preferă datorită preţurilor mult mai mici decât în librării. Iar atunci când timpul nu-i permite, "răsfoieşte titlurile" unui anticariat online şi face repede o comandă. Cât este dispus să dea pe o carte? "Cel mult 40 de lei. Depinde şi de titlul pe care îl caut", spune Mihai zâmbind.
El şi ceilalţi care întregesc profilul clientului de anticariat - colecţionarii, iubitorii de carte, cumpărătorii ocazionali – au schimbat, în ultimul timp, strategia de dezvoltare a anticarilor, mulţi dintre ei mutând o parte a afacerii pe net şi afişând preţuri mai mici.
Preţuri: între 10 şi 40 de lei
"Noi avem 55.000 de cărţi în stoc, dintre care 25.000 de titluri şi intenţionăm să ne extindem", spune Sebastian Enache, un tânăr anticar de 26 de ani care, în urmă cu cinci ani, a înfiinţat Colţul Colecţionarului împreună cu un coleg de facultate, Andrei Dumitru, şi a început să vândă cărţi exclusiv pe internet.
O dovadă că acest segment devine tot mai profitabil este dată tot de Enache: "marja de profit este de 15-20%". Iar veniturile au crescut în ultimii doi ani, odată cu scăderea puterii de cumpărare a românilor, care s-au orientat către cărţi vechi, dar mai ieftine. Altfel spus, cel mai mare preţ plătit pentru o carte veche nu depăşeşte 1.000 de lei.
Însă, există şi excepţii. "Acum câţiva ani am vândut o carte şi cu 3.000 de lei, 30 milioane lei vechi pe atunci. Era o carte bibliofilă", îşi aminteşte Ovidiu Hanu, care deţine unul dintre cele m