Nu o dată, la televizor sau în timpul diverselor altercaţii cu vecinii şi nu numai, auzim vehiculată expresia „Te dau în judecată!". Lucrurile însă ar putea să nu fie aşa de simple precum par în expresia respectivă. Când, unde şi cum redactăm cererea de chemare în judecată par a fi întrebări aproape imposibile, ale căror răspunsuri sunt greu de găsit. În cadrul campaniei „Justiţia pentru cetăţeni", adresată constănţenilor care iau contact cu instanţele, ZIUA de Constanţa vă prezintă câteva elemente legate de formarea dosarelor pe rolul instanţelor şi circuitul cererii de chemare în judecată.
Consiliul Superior al Magistraturii informează că cererea de chemare în judecată se depune la registratura instanţei şi trebuie să cuprindă datele personale şi de identificare ale părţilor, adică numele şi prenumele, domiciliul sau reşedinţa, iar în cazul persoanelor juridice, numărul de înmatriculare la Registrul Comerţului, codul fiscal şi contul bancar. În plus, în solicitare trebuie să se menţioneze ce drept solicită reclamantul să îi fie recunoscut de către pârât, valoarea solicitată (atunci când pretenţiile formulate în cerere au o valoare în bani) şi trebuie făcută o prezentare pe scurt ca faptelor reclamate. Nu în ultimul rând, cererea trebuie să cuprindă textul de lege pe care aceasta se întemeiază, dovezile pe care le reclamantul le poate aduce în sprijinul solicitărilor sale (martori, acte, expertiză) şi trebuie să fie semnată de cel care a formulat cererea. Foarte important este faptul că, potrivit CSM, pentru a fi primită, cererea de chemare în judecată trebuie să fie depusă în atâtea exemplare câte părţi sunt, plus unul pentru instanţă. De pildă, în cazul unui litigiu între doi vecini, cererea de chemare în judecată trebuie dusă în trei exemplare la instanţă. Solicitarea se poate depune personal sau prin mandatar. De asemenea, cererea poate fi trimisă şi prin