În perioada 2008-2009, Primăria comunei Apahida a realizat un program finanţat din fonduri ale Uniunii Europene, nerambursabile, care a avut ca scop îmbunătăţirea situaţiei romilor cu privire la actele de identitate, starea civilă şi actele de proprietate.
Programul continuă şi astăzi pentru că unele dintre cazuri nu au putut fi rezolvate pe parcursul unui an din cauza fondurilor care au ajuns la beneficiar mai târziu şi a câtorva procese aflate încă pe rol. Astfel, după ce funcţionarii implicaţi au realizat anchete sociale şi vizite la domiciliu, au fost selectaţi romi din şapte localităţi- Apahida, Corpadea, Dezmir, Sânnicoară, Pata, Subcoastă şi Câmpeneşti- care să beneficieze de program. Nu a fost necesar ca cei selectaţi să contribuie cu o anumită sumă de bani pentru că fondurile proiectului au fost asigurate de Uniunea Europeană, în proporţie de 95%, şi de Primăria Apahida, în proporţie de, respectiv, 5% din valoarea totală a proiectului (50.000 de euro).
În primă fază, a fost selectată, în urma unei licitaţii, firma care să se ocupe de înscrierile cadastrale. “În urma licitaţiei făcută cu firmele care se ocupau de lucrările cadastrale, am obţinut un preţ bun, în sensul în care am găsit un inginer căruia i-am plătit pentru o lucrare cadastrală 1.000 de lei. Preţul fiind unul foarte bun, am hotărât şi ne-a permis bugetul să rezolvăm mai multe, căci erau 65 de cazuri, în total, pe care trebuia să le rezolvăm”, a precizat Ecaterina Pili, expert pe problemele de romi, din cadrul Serviciului de Asistenţă Socială Apahida. .
După identificarea persoanelor care nu deţineau certificate de naştere, prin intermediul stării civile din Apahida şi a celorlaltor primării, în funcţie de locul naşterii fiecărei persoane, au fost obţinute 10 certificate. Următorul pas a fost ca persoanelor cărora funcţionarii le-au întocmit documentele care să le ateste naşt